Auguste Mayers akvarel

I våbenhuset hænger der en kopi af et litografi af Auguste Mayer. Mayer var i Danmark i forbindelse med en fransk ekspedition (Gaimards Ekspedition) i årene omkring 1839. Litografiet er det ældste eksisterende billede af Ballerup kirke man kender til.

Man ser kirken fra vest. Tårnet er måske en anelse for højt, men våbenhuset er korrekt placeret på dets nordside, hvilket er en særhed for Ballerup kirke; da de fleste våbenhuse blev placeret på sydsiden af kirken.

Huset til højre, der var kendt under betegnelsen ‘degnestavnen’, eksisterer ikke længere.

.

Auguste Mayer blev født i den franske flådeby Brest den 3. juli 1805 og døde samme sted den 22. september 1890. Han var en dygtig kunstner. Hans billeder er udstillet i Arras, Rouen, Brest, Coutances, Dijon og Versailles, og han modtog flere fornemme franske ordener og medaljer, blandt andet var han ridder af den fornemme franske orden “La Legion d’honneur”.

Auguste Mayer deltog i to ekspeditioner til Norden (1835–36 og 1838–40). Begge gange med korvetten “La Recherche”. Både danske, svenske og norske videnskabsfolk var med på ekspeditionerne, og resultaterne blev offentliggjort i to værker: “Voyage en Islande et au Groënland sur la Corvette La Recherche” og “Voyage de la commission scientifique de Nord en Scandinavie, en Laponie, aux Spitzberg et aux Feöé”, begge redigeret af De M. Paul Gaimard og udgivet i Paris 1838–40. Sidstnævnte bestod af to store billedbind i foliestørrelse samt 16 tekstbind. De store foliebind indeholder omkring 300 af August Mayers billeder, herunder Ballerup kirke samt to billeder af Møllehøj på Udlejre Mark ved Store Rørbæk i Ølstykke kommune.