St. Jørgen og dragen

St. Jørgen var en lilleasiatisk officer der led martyrdøden under kejser Dioclestian i 303. Beretningen herom er blevet sammenblandet med det almindelige sagn om prinsessen og dragen. Han afbildes derfor oftest til hest i færd med at slå dragen ihjel, mens prinsessen som det hele drejer sig om - Kleodolinde - ses knælende i baggrunden.

Af inskriptionen under St. Jørgen kan man læse: Testudine a domino Nicolao Johnis presbytereo huius ecclesiæ Octob - Givet sammen med hvælvingerne af Hr. Niels Jensen, præst ved denne S. Jakobs kirke. Niels Jensen var præst i Ballerup kirke i 1440'erne. Under restaureringen af kalkmalerierne skete der en fejl - i stedet for Jakob kom der til at stå Octob.
St. Jakob var kirkens skytshelgen. Han er afbildet på skibets fornemmeste sted nemlig i 1. fags østkappe

St. Jørgen er skytshelgen for soldater og spejdere.
Helgendag: 23. April.

Tilbage til forrige