Alban

Martyr. Død cirka 209

Attribut:
Helgendag: 22. juni

Sankt Alban var Englands første martyr og han døde formentlig under kejser Diocletian. Alban var brite af romersk oprindelse og boede i Verulamium, der i dag er byen St. Albans.

Legenden fortæller at Alban reddede en forfulgt præst fra at blive halshugget ved selv at give sig ud for at være præsten. Forklædt som præst blev han dømt til halshugning, men på vejen til retterstedet skete der flere undere, hvilket medførte at bødlen blev omvendt og nægtede at halshugge Alban. En ny bøddel blev fundet, og både Alban og den første bøddel blev halshugget. Dele af legenden er helt oplagt utroværdige, og datoen for Sankt Albans død er meget omdiskuteret. Den seneste videnskabelige undersøgelse, der benytter sig af Torino-manuskriptet "Passio Albani", tidsfæster hans martyrium til år 209. I Danmark er hans navn særligt knyttet til Odense, fordi Knud den Hellige bragte hans relikvier dertil. Den katolske kirke i Odense er opkaldt efter ham.

Der kendes kun ét kalkmaleri af Sankt Alban. Det findes i Linderöd kirke i Lund stift fra 1498. Den nederste halvdel af billedet er desværre forsvundet i tidens løb.