Gertrud

Abbedisse, 626-659

Attribut:
Helgendag: 17. marts

Sankt Gertrud kom først til Danmark i de to sidste århundreder af middelalderen. Legenden om Gertrud, fortæller, at hun levede et fromt liv i et kloster, men legenden beretter intet om dramatiske begivenheder eller store mirakler. Hendes helgenværdighed tilskrives det, at hun var i familieslægtskab med Karl den Store.

Sankt Gertrud gengives gerne som en jomfruelig helgeninde med abbedissestav eller en kirkemodel, og hendes attribut er en kirke. På dette kalkmaleri fra Råby kirke ses hun med en kirke i hænderne.

Sankt Gertrud lagde navn til gæstehjem og kirkegårde for fremmede og samfundets udstødte. Derudover tilskrev man hende at holde hånden over dem, der færdedes på rejse. Af samme grund vendte man sig til Sankt Gertrud for at få hjælp på rejser både her i livet, men også på den sidste rejse efter døden. Dette var ellers Sankt Michael, der var sjælefører.