Severinus

Biskop

Attribut: Kirkemodel
Helgendag: 23. oktober

Der er flere helgener, der hedder Severinus, med den eneste Severinus der var egentlig kendt i Danmark kom fra Köln. Han tilhører en gruppe på tre Köln-helgener (Sankt Geron, Sankt Severinus og Sankt Ursula ), der kom til Danmark i løbet af 1100-tallet.

Nogen større mirakler har der ikke været i forbindelse med Sankt Severinus og det enste hans legende fortæller om undere i forbindelse med ham var, at han forudsagde Sankt Martin af Tours' død. Legenden beretter, at Severinus hørte en engel synge og tolkede det som Sankt Martin skulle forlade denne verden og modtages i himmelen. Kort tid efter fik man besked om, at Sankt Martin rigtigt nok var død netop på det tidspunkt.

I billedkunsten gengives Sankt Severinus biskop og hans attribut er en kirkemodel.