Hieronymus

Kirkefader, ca. 345-420

Attribut:
Helgendag: 30. september

Hieronymus har sin rang af kirkefader på grund af sin berømte bibeloversættelse "Vulgata", der stadig er den katolske kirkes officielle bibeloversættelse. Derudover har han forfattet en række kommentarer til bibelen samt nogle helgenlegender.

Sankt Hieronymus' attribut er en løve da den mest folkekære del af legenden beretter om, hvordan Hieronymus fjernede en torn fra en løves pote. Som tak for denne gestus blev løven og passede på stedets æsel. Da æslet en dag blev stjålet mistænkte man løven for at have spist det. Men løven vidste bedre og blev til æslet en dag kom forbi med en karavane, hvorfra den så befriede æslet.

Et andet kendetegn ved Sankt Hieronymus er at han for det meste bærer den flade kardinalhat, selvom han ikke var kardinal. På kalkmaleriet fra Roskilde Domkirke ses han med den flade hat på og i færd med at fjerne tornen fra løvens pote.