Thomas Becket

Ærkebiskop og martyr

Attribut:
Helgendag: 30. december

Thomas Becket, født 1118, blev ærkebiskop i Canterbury 1162, hvor han helligede kirken sit liv. Da der opstod en magtkamp mellem kirken og Kong Henrik den II måtte Thomas Becket flygte til Frankrig, hvor han levede i landflygtighed i seks år. Da han følte sig sikker på, at freden var genoprettet vendte han tilbage til ærkebispesædet i Canterbury. Her blev han kort tid efter dræbt foran alteret i kirken.

Drabet fandt sted 1170 og allerede i 1173 blev Thomas Becket kanoniseret. I 1220 blev hans relikvier skrinlagt i Canterbury og alle, der valfartede til Sankt Thomas Beckets grav kunne være sikre på fuldstændig aflad.

I Danmark kendes der kun enkelte kalkmalerier af Sankt Thomas Becket. Dette er fra Skive gamle kirke, hvor han er gengivet med et sværd i hjertet.