Arkitekturen

Ballerup kirke blev opført i perioden mellem 1200 og 1250, men er siden blevet ændret flere gange både indvendigt og udvendigt. Disse ændringer illustreres let ved hjælp af grundplanerne. Nedenfor findes en kort opsummering af kirkens arkitektoniske udvikling med links til sider, hvor det er yderligere beskrevet.

1200-1250 blev kirken opført i kampesten i den romanske stil.

I begyndelsen af 1400-tallet blev kirkens oprindelige flade træloft fjernet og erstattet med det buede kirkeloft, de såkaldte krydshvælvinger. Disse hvælvinger blev dekoreret med Kongstedsmalerens kalkmalerier, som stadig står fremme i dag.

I året 1525 besluttede man sig for at udvide kirken mod vest med et tårn og ved siden af dette et våbenhus.

360 år senere stod kirken igen over for udvidelser. I 1885-86 fik kirken tilføjet sideskib, våbenhus og sakristi.