Den dobbelte forbøn

Manden til på nederste venstre del af væggen er i knibe, djævelen har allerede fat i hans sjæl, og det er i denne sammenhæng at hvælvingens motiv samt væggens øvrige motiver skal læses.

Maria ses til højre for den døde mand. Hun beder sin søn Kristus om nåde for mandens sjæl. Det er desværre ikke længere muligt at se hvad Maria siger. Men med sit blottede bryst henviser hun til, at hun har født og ammet ham som et menneske, og appellerer dermed til at han skal føle medynk for menneskerne.

Skråt til højre for Maria anes Kristus Han er gået i forbøn hos sin fader – Vor Herre, og siger : “vulnera cerne pater, fac gratiam cause mea” – “Se mine sår, fader, vis nåde for min skyld”.

.

Motiver som dette, hvor både Maria og Kristus beder om nåde for menneskets skyld, kaldes den dobbelte forbøn. I Danmark findes det, foruden her i Ballerup, kun i Århus Vor Frue kirke og Fanefjord kirke på Møn.