Kongstedmaleren

Kirkens kalkmalerier fra perioden omkring 1430 tilskrives Kongstedmaleren. Kongstedmaleren, hvis navn man ikke kender, er opkaldt efter udsmykningen i Kongsted kirke, der ligger ved Fakse. Hans billeder dateres til 1425-1450’erne. Foruden Ballerup og Kongsted kirke, har han også udsmykket Stillinge kirke, Kvislemark, Nordrup og Sludstrup samt muligvis også kirken i Ottestrup. Som det ses arbejdede han altså mest i det sydvestlige Sjælland.

Kongstedmaleren arbejder fortrinsvis med gullige og mørkebrune farver. I ornamentikken kendes han på sine klejnevredne stiliserede skyer som indramning af malerierne. Han lader ikke nogen flade med hvidtekalk stå uden dekoration. Langs buer og ribber anbringer han ofte en stængel omviklet med et bemalet bånd, der vel skal ligne blade. Ribbemalingen i Ballerup Kirke er meget typisk for Kongstedmaleren, der ikke lader nogen flade med hvidtekalk stå uden dekoration.

.

De karakteristiske klejnevredne skyer, som man finder i nogle af motiverne – blandt andet Gud i himmelen, er også typisk for Kongstedmaleren. Dem finder man også i flere af de andre kirker som han tilskrives at have udsmykket.

.

Kongstedmalerens personer udfolder sig dekorativt i en smukt komponeret rytme, og han gør meget ud af detaljerne og udformningen af klædedragterne. Som for eksempel Marie Magdalene og Paven, der ses her.

.

Mandspersonerne har kraftigt hår og skæg, de er tydeligt velfriserede, deres ansigsttræk er stereotype med meget bred pande og brede kindben, og især den tilsvarende lille hage er overordentlig karakteristisk. Engle og kvinder har en tendens til at være lidt rundkindede og have en ansats til dobbelthage.