Overkalkede kalkmalerier

På Nationalmuseet findes der en række akvareller af Ballerup kirkes kalkmalerier, blandt andet også dem der ikke længere står fremme. Det er spændende at se, fordi det siger noget om de forandringer kirken har gennemgået.

.

Denne akvarel er fra omkring 1886. Det er en afbildning af triumfbuens udsmykning med Gudslammet, Kain og Abel. Nederst ser man, at der har været endnu en figur; en kronet hellig person med et sværd- givet vis et symbol på retfærdighed. Denne person står ikke fremme i dag, da den formentlig har været for dårligt bevaret til at blive restaureret. Man må formode at der også har været en person i den anden side. Men i dag er det kun Gudslammet, Kain og Abel står fremme..

.

I skibets første fag, på den fornemme plads over triumfbuen – kaldet triumfvæggen – har der været en fremstilling af Dommedag. Det er meget typisk sted at placere dommedagsfremstillinger, det findes i adskillige andre danske kirker. I Ballerup kirke har Kristus siddet som dommer omgivet af engle og opstandne sjæle. Kalkmaleriet står ikke længere fremme. Formentlig også fordi det ikke har været i en bevaringsværdig tilstand, da det blev fremdraget.