Prædikestolen

Prædikestolen er fra 1600-1625. Den er udført af egetræ. Oprindeligt var den bemalet, men nu fremstår den renset med forgyldninger. Værkstedet der har udført prædikestolen i Måløv Kirke har også lavet prædikestolene i henholdsvis Ballerup og Veksø kirke.

Prædikestolen består af fire fag, der hver er adskilt af hermer – de skiftevis kvindelige og mandlige halvfigurer der adskiller billedfelterne på prædikestolen. De har nøgne overkroppe og er nedefter udstyret med frugtlignende udsmykninger. Hermerne er, som det var typisk for tiden, udført uden attributter. I billedfelterne ses de fire evangelister med deres symbol: Matthæus ses med en bog i hånden, englen læser ham over skulderen. Markus er i færd med at skrive i en bog, mens løven ligger for hans fødder. Lukas står med en opslået bog og en pen, foran ham ses oksen. Johannes står også med en bog og en pen, ørnen sidder nederst til højre i feltet. Disse billeder er udført af Hans Nielsen fra Ganløse i 1744.

.

Himmelen er samtidig med stolen. Den er sekssidet, og hvert hjørne er udsmykket med et englehoved. Undersiden er blåmalet og inddelt af lister, der udgår fra et sekssidedet midterfelt. På midterfeltet er der malet en due, det er helligåndsduen. Den blå baggrund er desuden smykket med stjerner.

Trappen og stolpen er lavet af Jens Christensen fra Farum i 1750.